fredag 12. desember 2008

Stjerneklart!

I dag er det fullmåne på førjulshimmelen, og månen skal visst nok være "fullare" enn han har vore på lenge seier dei på tv i dag! Lurer litt på om han også "tar seg ut"på julebord, for det er visst typisk norsk å være litt for full i førjuls-juleborda!!


Eg har alltid hatt problem med å fange månen med kamera, den blir alltid liten som eit knappenålshode. Skjønar ikkje kvifor, kanskje nokon kan belære meg om dette???



Men eg har iallefall klart å fange den nye julestjerna mi! Den er kjøpt på Åhlens og er ei papirstjerne, ca 50 cm i diameter og er den største eg har hatt. Er veldig fornøgd med den!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kjære Juliann. Du må investere i en ordentlig digital speilrefleks eller et kompaktkamera med en zoom på 10 - 12 ganger. Det nytter ikke med den lille zoomen på et vanlig kompaktkamera. Det blir bare småtterier når du fotograferer månen.

Hilsen Odd H.

Anonym sa...

PS. Du bør også investere i et stativ å ha kameraet på siden det trenges lange lukkertider for å få ordentlig bilde av månen. Slik unngår du rystelser i bildet.

Hilsen Odd H.

Two sa...

Takker så mykje for tipset Odd, skal notere det på ønskelista mi! Ønsker deg god førjulstid her sørfra!Juliann

Anonym sa...

Kjære Juliann. Takker så mye for gode ønsker, og en god førjulstid til deg også. Her oppe skinner det en måne så diger som aldri før, og jeg skal se om jeg ikke får et bilde av den. Ha det bra.